Hazardní-Hry.eu
Hazardní hryKaretní hry › Oko bere

Oko bere (21, jednadvacet) s malou domů

Oko bere je známá hazardní karetní hra, v českých poměrech značně populární. Hra se může vyskytovat v různých modifikacích, my si uvedeme Oko s „malou domů“. Hraje se především mezi přáteli v hospodských podmínkách.

V kasinech se setkáte s hrou Black Jack, která je velmi oblíbená především v anglosaských zemích. Obě hry jsou postaveny na podobném principu – dosáhnout součtu jednadvacet – přesto je nedoporučuji zaměňovat, neboť ostatní pravidla jsou dosti odlišná.

Jak se hraje Oko?

Oko bere se obvykle hraje s obyčejnými piketami – balíčkem o 32 kartách (7, 8, 9, 10, kluk (J – Jack), dáma (Q – Queen), král (K – King) a eso (A – Ace) v srdcích, kárách, křížích a pikách). Hru řídí bankéř – hráč, který drží bank. Určí se buď dohodou mezi hráči, nebo losováním z balíčku karet – nejvyšší karta dává. Obvykle se stanoví i minimální částka pro založení banku.

Bankéř rozdá každému hráči, včetně sebe, jednu kartu. První hráč po jeho straně (ať levici, či pravici) před sebe položí svou sázku – povinnost první minimální sázky může být dohodnuta – a vyptá si další kartu. Bankéř k sázce přidá stejnou částku z banku. Výhry se tedy vyplácí jako rovná sázka s výplatním poměrem 1:1. Sázet lze do výše banku, přičemž kdykoliv před vzetím další karty si hráč může přisadit.

Cíl hry

Cílem hry je dosáhnout nebo se co nejvíce přiblížit součtu jednadvacet neboli oka. Hráč si může vyptat libovolný počet karet, dokud není se svým součtem spokojen. Pokud již nechce dál riskovat přetáhnutí – ohlásí „dost“, „stop“ nebo jen „dobrý“ a položí karty ke své sázce. Když hráč přetáhne 21, okamžitě prohrává svou sázku, která připadne do banku.

Výsledek hry (sázky)

Bankéř stejným způsobem obslouží další hráče. Kolo končí u bankéře, který si vezme další kartu či karty, aby, pokud možno, dosáhl součtu jednadvacet (oko). Mohou zde nastat tři případy:

Počítání karet v Oku

Karty se v oku počítají následovně:

Zvláštní pravidla v Oko bere

Aby byla hra zajímavější, existují určité výjimky a úpravy pravidel, které mají směřovat ke zlepšení šancí na dosažení vysokého součtu nebo oka. Není jich mnoho a jsou snadno zvládnutelné:

Boj o bank

Prohrané sázky hráčů putují do banku, který se může za dobu hry pěkně rozrůst z počátečního minimálního vkladu bankéře. Obzvláště v případech, kdy hráči riskují – hrají vabank, tj. o celý bank, a prohrají – bank pak roste geometrickou řadou (zdvojnásobuje se). Peníze v banku však zatím bankéři nenáleží. Aby je získal, musí hrát „malou domů“.

Rozbití banku

Pokud některý hráč dříve, než dojde k malé domů, rozebere bank – buď hraje o bank a vyhraje nebo vyhraje poslední sázku (poslední peníze z banku), kdy hráči před ním ve stejném kole také vyhráli, stává se novým bankéřem. Pokud bankéře dělat nechce, může jej přenechat jinému hráči, nebo se losuje.

Malá domů

Pokud si bankéř myslí, že v banku je již dostatek prostředků a chce bank získat pro sebe, musí oznámit hráčům, že hraje malou domů. Ve hře se pak pokračuje normálním způsobem, dokud bankéř nedostane jako první kartu srdcového krále nebo jakoukoliv osmičku.

Srdcový král okamžitě končí hru, kolo se již nedohrává, žádné sázky se nerealizují a všechny peníze z banku připadnou bankéři.

vs.

Osmička je nejnevýhodnější první karta, v čemž je zakotven smysl malé domů. Při malé domů musí bankéř hráčům oznámit, že má osmičku a hraje se poslední kolo.

S osmičkou jako první kartou nebude pro bankéře jednoduché dosáhnout vysokého součtu nebo přímo oka. Pokud by jako druhou kartu dostal eso, má pořád pouze 19. Nezbývá mu pak, než zariskovat a vzít si další kartu či karty s očekáváním obrázku (za 1 bod), nebo se spolehnout na to, že ostatní hráči nebudou mít vyšší součet.

Nejlepší pro bankéře (a pohroma pro hráče) by paradoxně bylo dostat sedmičku, součet 15 vrátit (nebyla-li sedmička srdcová – Šantal, s kterou by se dalo pokračovat za 1 bod) a začít znova s první kartou, není to však příliš pravděpodobné – v balíčku 32 karet jsou pouze 4 sedmičky čili dle klasické definice pravděpodobnosti4/32 = 0,125 (12,5 %).

Naopak hráči, kteří vědí, že bankéř má nevýhodnou osmičku, mají šanci v posledním kole dostat zpět prosázené peníze, které zřídka nevyužijí. Sázky jsou odvážnější, při příhodné první kartě (desítka, eso) hrají často hráči vabank.

Pokud hra neskončí rozbitím banku, kdy hráč, který jej rozbil nebo vyhrál poslední peníze z banku, se stává novým bankéřem, může si bankéř ponechat zbývající peníze z banku. Hra končí a volí se nový bankéř (dohodou či losováním).

Mohlo by vás také zajímat

EN Oko bere! s malou domů v angličtině.