Hazardní-Hry.eu

Ferbl – pravidla staré karetní hry

Ferbl je hazardní karetní hra částečně podobná pokeru. Hra pochází z rakouského Štýrska a hrávala se i na našem území už za dob Rakouska-Uherska. Zmínku o Ferblu najdeme například v Haškově románu o dobrém vojáku Švejkovi. Právě z německého Färbeln je odvozen český název hry Ferbl.

Dodejme ještě, že v německy mluvících zemích se Ferbl označuje také jako Einundvierzig (podle nejvyššího bodového součtu 41, o němž ještě bude řeč níže). Ferbl určitě najdete i v rakouských kasinech.

Jak se hraje Ferbl

Ferbl je určen pro 3 až 7 hráčů. Hraje se s balíčkem o 32 kartách, který začíná sedmičkou a končí esem ve čtyřech barvách. Bývá označován jako karty německé, francouzské či mariášové.

Zmínili jsme, že karty ve Ferblu mají bodové hodnoty – sedmičky až desítky mají právě svoji bodovou hodnotu, obrázky jsou za 10 bodů, esa za 11 bodů, jak ukazuje následující schéma:

7–10 bodů
10 bodů
11 bodů

V průběhu hry jsou každému hráči rozdány (až) čtyři karty, vždy lícem dolů, tj. skrytě před zraky soupeřů. Nejprve dvě karty a poté, když se hráč rozhodne, že bude pokračovat v sázení, ještě další dvě karty. Cílem Ferblu je získat co nejsilnější karetní kombinaci a/nebo, podobně jako v Pokeru, soupeře přechytračit či ublafovat.

Karetní kombinace ve Ferblu

Karetní kombinace ve Ferblu od nejsilnější po nejslabší zachycuje následující tabulka. Body, o kterých byla řeč, hrají svou roli, ale nemusí být rozhodující. Nejsilnější karetní kombinací jsou čtyři karty stejné hodnoty, například čtyři esa, která jsou absolutně nejsilnější kombinací ve Ferblu, následují čtyři králové atd. Dodejme, že v Pokeru se hraje s pěti kartami a že čtveřice karet je až třetí nejsilnější kombinací. Další ferblové kombinace a jejich síla jsou uvedeny v tabulce.

PořadíKombinacePříklad 1Příklad 2
1.Čtveřice karet stejné hodnoty
2.Čtyři karty stejné barvy
3.Tři karty stejné hodnoty
4.Tři karty stejné barvy
5.Body

Síla a přebíjení kombinací

  1. Čtveřice karet stejné hodnoty.
    Nejsilnější jsou čtyři esa, následují čtyři králové atd.
  2. Čtyři karty stejné barvy (barva).
    Mají-li dva hráči barvu, rozhoduje jejich (vyšší) bodová hodnota. Nejsilnější součet je 41 (odtud také alternativní název hry v německy mluvících zemích): J, Q, K po 10 bodech a eso za 11 bodů.
  3. Tři karty stejné hodnoty.
    Nejsilnější jsou tři esa, následované třemi králi atd. Čtvrtá karta je bezvýznamná.
  4. Tři karty stejné barvy.
    Mají-li dva hráči tři karty stejné barvy, rozhoduje vyšší součet bodů tří karet. Čtvrtá karta nehraje žádnou roli.
  5. Body.
    Nemá-li nikdo žádnou z výše uvedených karetních kombinací, rozhoduje součet bodů karet stejné hodnoty nebo ve stejné (jedné) barvě. Například má-li hráč eso srdcové, osmičku srdcovou, osmičku křížovou a sedmičku pikovou – viz Příklad 1 v tabulce – může vzít v úvahu buď dvě osmičky (karty stejné hodnoty) a docílit součtu 16 bodů, nebo eso srdcové a osmičku srdcovou (karty stejné barvy) a docílit součtu 19 bodů. Hráč si logicky vybere ten vyšší.

Mají-li dva hráči ve Ferblu stejně silnou karetní kombinaci, vyhrává předák, eventuálně hráč sedící blíže k němu (předák již nemusí být ve hře, protože zahodil karty, tj. nepokračoval v sázení). O roli předáka a jejím střídání mezi hráči pojednává následující kapitola.

Průběh hry, sázení

Povinné sázky (ante)

Na začátku hry každý hráč vloží do banku povinnou sázku (tzv. ante), například 2 eura. Předák navíc vsadí dolní limit sázek (např. limit sázek je 5/10 eur), tj. 5 euro. Může rovněž své karty zahodit a pak toto právo/povinnost přechází na dalšího hráče v pořadí.

Předák je hráč sedící po levici rozdávajícího (nejblíže). V roli předáka (a míchání) se hráči střídají ve směru hodinových ručiček po každém kole. V kasinech karty ve Ferblu vždy rozdává krupiér, a proto před předáka umísťuje značku ve tvaru trojúhelníku, označovanou také jako Spitze (špička). Je to podobné jako kolečko (button) v Texas Hold’em Poker.

První kolo sázení

Každý hráč obdrží nejprve pouze dvě karty lícem dolů a rozhoduje se, co dál. První se vyjadřuje hráč po levici předáka. Vždy platí (podobně jako v pokeru), že hráč, který chce pokračovat ve hře, musí dorovnat sázky předchozích hráčů, nebo složit karty. Každý hráč může zvýšit sázku pouze o dolní limit a v jednom kole mohou být sázky zvýšeny maximálně třikrát.

Druhé kolo sázení

Všichni hráči, kteří pokračují ve hře, dostanou ještě další dvě karty lícem dolů (opět skrytě před zraky soupeřů). Jakmile si hráči prohlédnout svoji karetní kombinaci, rozmyslí se, které dvě ze svých čtyř karet položí před sebe na stůl a otočí je lícem nahoru (viditelně). Pak následuje druhé kolo sázení ve stejném duchu jako v kole prvním.

Vyhodnocení hry, určení vítěze (showdown)

Pokud každý hráč pouze dorovná sázku (nikdo nenavýší) nebo již není možné sázky zvýšit (podle pravidel to lze učinit maximálně třikrát v jednom kole), dochází k vyhodnocení hry, pro které se i v pokeru vžívá anglický název showdown. Každý hráč obrátí své karty a krupiér vyhodnotí nejsilnější ferblovou kombinaci a určí vítěze kola a tím i peněz vložených do banku.

Zůstane-li ve hře pouze jediný hráč, protože ostatní hráči karty zahodili, stává se vítězem a nemusí své karty odhalovat.

Kasino, provozovatel či zprostředkovatel hry si, podobně jako v pokeru, účtuje poplatek (commission, rake) ve výši 5 % z peněz vsazených do banku.

Další karetní hry: