Hazardní-Hry.eu

Ruletní systém Fibonacci

Fibonacci je velmi známý a nesmírně pozoruhodný systém sázení v ruletě, který je postaven na principu odškrtávání. Systém vychází z Fibonacciho řady – sekvence, která se v přírodě skutečně vyskytuje.

Historie sázky

Leonardo Fibonacci byl středověký italský matematik, který žil na přelomu 12. a 13. století. Známý byl také jako Leonardo z Pisy, Leonardo Pisano, Leonardo Bigollo, Leonardo Bonacci či jen Fibonacci. Už jako malý chlapec Fibonacci často cestoval se svým otcem Guglielmem, který chtěl mít ze syna kupce. Na cestách se přesvědčil o výhodě užití arabských číslic v aritmetice. Později se zasloužil o používání arabských číslic v Evropě, kde se do té doby používaly číslice římské.

Je po něm pojmenována tzv. Fibonacciho sekvence, ačkoliv ji neobjevil, ale pouze uvedl jako příklad ve své matematické knize Liber Abaci (The Book of the Abacus nebo The Book of Calculation). Fibonacciho řada se v přírodě skutečně vyskytuje – např. dynamika reprodukce králíků, uspořádání semínek v květu slunečnice apod.

Princip systému Fibonacci

Fibonacciho řada je následující:

1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377…

Řada začíná číslem 1, další čísla v řadě jsou vždy vypočítána jako součet dvou předchozích čísel. Jelikož před (první) jedničkou žádné číslo není, je druhé číslo vypočítáno jako 0 + 1 = 1, dále již řada pokračuje standardně: třetí číslo 1 + 1 = 2, čtvrté číslo 1 + 2 = 3 atd.

Při sázení se využívají rovné sázky, podobně jako u většiny nejznámějších systémů. Hráči obvykle sázejí na svou oblíbenou barvu (červenou nebo černou), stejně dobře lze ale sázet i na ostatní rovné sázky malá-velká a sudá-lichá čísla, které mají výplatní poměr 1:1.

Začíná se vsazením 1 jednotky. Pokud vyhrajete, shrábnete výhru a začínáte znova s jednou jednotkou. Pokud prohrajete, vsadíte další sázku v počtu jednotek dle Fibonacciho řady, tedy ve druhém kole 1 jednotku, ve třetím 2 jednotky, ve čtvrtém 3 jednotky, v pátém 5 jednotek atd. Vždy, když vyhrajete, škrtnete poslední dvě čísla z řady a pokračujete. Princip sázení nejlépe ilustruje níže uvedená tabulka.

Příklad užití systému Fibonacci v ruletě

Příklad užití systému Fibonacci v ruletě
Kolo (spin)Sázka v jednotkáchVýsledek sázkySázka dle Fibonacciho řadyBilance (zisk/ztráta)Poznámka
1.1 jednotkaprohra1-1další v řadě je 1
2.1 jednotkaprohra1 1-2další je 2
3.2 jednotkyprohra1 1 2-4další je 3
4.3 jednotkyprohra1 1 2 3-7další je 5
5.5 jednotekvýhra1 1 X X-2škrtáme dvě poslední čísla (2, 3)
6.2 jednotkyprohra1 1 2-4další je 3
7.3 jednotkyvýhra1 X X-1škrtáme 2 poslední
8.1 jednotkavýhra10další je 1
9.1 jednotkavýhrakonec+1série končí, výsledkem je +1 jednotka
Kam dál? Vyzkoušejte i další slavné ruletní systémy: Anti-martingale, Martingale, d'Alembert, James Bond, Labouchere.

Mohlo by vás také zajímat, jak dopadly excelové simulace systému Fibonacci:

První test systému Fibonacci – vs. Martingale;
Druhý test systému Fibonacci – vs. sázení na červenou a černou barvu;
Třetí test systému Fibonacci – s neomezenou maximální sázkou.

EN Ruletní systém Fibonacci v angličtině.